Meny
Cykla i Östersund

Text: Helena Enqvist

Östersund är en stad som bubblar av cykling. Här finns det något för alla och Östersund är nu en stad på mångas cyklister läppar. Det är inte så konstigt för här finns miltals med landsvägar som bjuder in till fin och varierande cykling.  Både för den som har lite mer bråttom och för den som tar sin vanliga cykel till något av de sommarfik som öppnar under sommarhalvåret.  Det finns oändliga möjligheter till olika sorters mountainbike och många människor att cykla med. Oavsett om du gillar liftburen downhillcykling, brötiga och tekniska stigar, letar flow eller helst av allt bara packar cykelryggsäcken med fika och cyklar enkla stigar och grusväg finns det något som passar. I Badhusparken hänger både vuxna och barn i pumptracken och ute på Frösö Park arrangeras SM i mountainbike för andra året i rad.

Om du inte har din egna cykel kan du hyra hos Lagg & Hoj och hos Velo Rapide.

Stigcykling

Bynäset

Strax bortanför Frösöns flygplats och Frösö Park ligger den fina halvön Bynäset som bjuder på Frösöns kanske allra finaste cykling. Här finns ca 8 km lite rotiga och tekniska stigar som tar fram lekfullheten i dig. Utsikten över Storsjön och fjällen är makalöst vacker och ständigt med dig under turen. Väljer du att cykla leden motsols sluttar den lite lätt utför. Längs med stigen finns det platser att vila på och sitta en stund på någon av stränderna är fint en sommarkväll.

Bynäset var tidigare ett militärt övningsområde och har under många år varit stängd för allmänheten För två år sedan öppnades stigen som leder runt halvön upp för allmänheten och Östersunds kommun har rustat upp den. Bynäset har efter det snabbt blivit ett av stans finaste rekreationsområden för cykling, vandring och löpning. Eftersom du delar stigen med andra så heja glatt och lämna gärna företräde!

För att nå Bynäset följer du skyltningen till Frösö Park sedan västerut mot Rödön. Du tar sedan vänster ned på Bynäsetvägen efter några hundra meter och följer den grusvägen tills du når en stor parkering. Här startar leden runt Bynäset genom att du passerar de röda portalerna.

Spikbodarna och Lillsjön

Vintertid är spikbodarna ett fint område för längdskidåkning och sommartid samsas löpare, flanörer och stans cyklister. Det är inte så konstigt eftersom området har några av Östersunds finaste stigar. De allra finaste stigarna hittar man ovanför E14 och söder om väg 87 till Stugun. De som löper mellan, ovan och nedanför skidspåren och passar fint även för de som inte är så vana cyklister. Du bjuds på lite skön trolsk grönska på de mossiga stigarna som slingrar sig runt gamla tallar och på gamla fäbodstigar från den tid stans innevånare hade sina djur där. I bland är stigarna tekniskt kluriga och i bland släta och fina och ofta med skarpa svängar. Det skapar en lekfull stigcykling där man både får rolig utförsåkning och lite tuffare klättring som bryts av med lite lättare släta stigar. Ju längre upp du kommer i skogen längs med skidspåren kan det sommartid vara väldigt blött. Det är mer sankmark högre upp.

Nedanför Spikbodarna och E45 och utkanten av Odensala ligger Lillsjön. Ett naturområde med en liten sjö som är fin att bada i och runt den går en grusad och asfalterad slinga. I skogen och upp mot bostadsområdet i Odensala finns ett nät av rotiga och lite tekniska stigar. En del av dem går i det gamla skidspåret som löpte ned från Spikbodarna. Här hittar du både klättringar och utförsstigar med mycket flow och tighta svängar. Bitvis kan det vara blött i området.

Tyvärr är inte stigarna uppmärkta i Lillsjön eller Spikbodarna men med lite upptäckarlust tar du bara en stig och följer den tills nästa kommer. Via apparna Strava och Trailforks kan du hitta stigar att cykla på i många timmar.

Lillsjön når du antingen via västra Odensala eller via industriområdet Odenskog. Lämpligast om du tar bilen är att utgå från parkeringen vid Jemtbil strax nedanför Ica Kvantum. Spikbodarna når du antigen via cykel och då allra lättast att utgå från Lillsjön. Från den grusade slingan som passerar sjön och rastplatsen är det lite längre fram skyltat Spikbodarna. Åker du bil tar du mot Stugun i den stora rondellen vid Lillänge köpcentrum och svänger sedan höger efter ett par hundra meter. Det är skyltat Spikbodarna. Från bilparkeringen utgår skidspåren och stigarna.

Fugelsta

En liten bit utanför Östersund och Frösön ligger Fugelsta. En av alla små byar längs med Storsjön. I ett skogsparti ovanför Marieby kyrka finns det stigar av världsklass där eldsjälar har byggt stigar sedan 2008. Här finns något som passar alla, ung som gammal och nybörjare som van cyklist. Det finns inga branta utförsbackar utan bara fint flow på smala stigar genom skogen ned mot sjön. En del stigar är lite mer tekniskt utmanade med rötter och spänger medan andra är släta och snabba. Stigarna Brunflow och Världsmästarstigen bjuder på doserade kurvor och några hopp du kan rulla över. Intill skogsbrynet finns även en pumptrack.

Många av stigarna har under våren fått en skylt med sitt namn för att du lättare ska hitta dem. Huvudslingan på ca 15 km är markerad med rött på träden och börjar bredvid pumptracken och tar dig upp mot Svartsjöarna för att sedan vända tillbaka ned igen. Du passerar de allra finaste stigarna med korta avsnitt av transport på grusväg. Stigarna går fint att cykla även med en enklare mountainbike med dämpning fram.

Alla Fugelstas stigar finns i appen Trailforks. På Facebook finns Fugelsta cykelstigar och där kan du hitta mer information.

För att komma till Fugelsta åker du över Vallsundsbron och tar vänster mot Brunflo. Strax innan Marieby kyrka ska du höger och följa Svartsjövägen en bit upp tills du når en skylt med Brunkulla lokal. Där kan du parkera och nå stigarna enkelt.

Downhill och Enduro

Östberget på Frösön

Mitt på Frösön ligger Östberget som vintertid är stans skidområde. Sommartid är det ett eldorado för dem som vill köra utför. Berget står i år värd för en deltävling i Svenska Enduroserien för andra året i rad. Lederna är många och av olika karaktär och svårighetsgrad. Övervägande är det mer tekniska och svåra leder och svårt för nybörjaren. Ned mot Hornsbergssidan av Frösön och Gustavsbergsbacken finns leder med större dropp, svåra stenpartier och branter som utmanar.

Allra enklast är downhillbanan som löper jämsides med Ladängsbacken. Den klarar den som har lite cykelvana och kan köras med en cykel med enbart framdämpning Den bjuder på sköna doserade kurvor, och små hopp och stenpartier som är rullbara. Vill du ändå köra stig på berget går det lite snällare stigar och vandringsleder mellan skidspåren som du kan cykla. Ett tips är att alltid gå den tänkta stigen innan för att inte överraskas när du väl sitter på cykeln.

Några av lederna är utmärka med cykelskyltar och färgmarkeringar. Rött och svart innebär att det är en svårare stig. Väl värt att tänka på.
Östberget har möjlighet till liftburen cykling några dagar i veckan med start nere vid Gustavsbergsbacken. Övriga dagar är det cykling uppför för att åka utför som gäller. Se öppettider här!

För att nå den liftburna cyklingen följer du skyltningen till Gustavsbergsbacken ute på Frösön. Parkerar gör du vid liftanläggningen. De dagar inte liften är öppen är det allra enklast att cykla upp till utsiktstornet på berget. När du kommer över gångbron över till Frösön cyklar du Trädgårdsvägen upp, tar vänster in på Byvägen och följer den mot Tanne. Vik sedan höger in på Toppvägen som leder upp till utsiktstornet.

Brunflo Bike Park

Ett snällare och mer familjevänligt alternativ för dem som vill åka doserade kurvor och prova enklare hopp är att åka till Brunflo Bike Park. Här finns något för hela familjen med möjligheter att grilla och ta en paus under tak om vädret som slår om. Vid elljusspåret i Brunflo har det under några år byggts och grävts några leder som sluttar ned mot sjön. Leder som bjuder på cykelglädje både för stora och små. Här finns ingen lift utan du får trampa upp igen själv. När du tröttnat på utförsåkningen är delar av elljusspåret fint att cykla.

I centrala Brunflo, mitt emot blomsteraffären svänger du ned över järnvägsövergången och tar sedan i höger på Rosenlundsvägen. Följ den tills du når elljusspåret. Där kan du parkera precis intill Brunflo Bike Park.

Landsvägscykling

Brunfloviken runt

Att cykla Brunfloviken runt är en klassiker för stans landsvägscyklister som mäter runt 40 km. Det är även en sträckning som varje nationaldag körs under det anrika motionsloppet Jämthjulingen. Turen är otroligt vacker en sommardag och kuperingen snäll och skön och passar de allra flesta. Startar du från Badhusparken och åker rundan medsols får du den finaste delen på slutet. Till Brunflo får du ta dig via cykelvägar mot Ope och sedan längs med E45 genom Brunflo för att vika ned vid järnvägsövergången och följa vägen ned till korsningen. Där tar du höger och följer sedan den böljande landsvägen genom många av ”Annersias” fina byar innan du når Vallsundsbron och tar dig över till Frösön och vidare tillbaka till Badhusparken.

Kännåsen-Dille och Rödön

Via den här rundan passerar du två kommuner och får runt 30 km av fin cykling . Turen är lagom kuperad och går mestadels över mindre trafikerade vägar. Du startar i Badhusparken och följer gångvägen mot Lugnvik för att sedan följa skyltning mot Kännåsen. När du når Kännåsen tar du vänster vid byns enda korsning och följer vägen till nästa korsning. Där tar du höger och sedan vänster mot Dille och Landsom. Här passerar du många fina gårdar och har fjällen i fonden. När du tagit dig över E14 tar du vänster och följer landsvägen genom Ösa och Ås tillbaka till Lugnvik och samma väg tillbaka till Badhusparken.

Krokom-Nälden och Ytterån

En annan klassiker är den lite längre turen över Krokom och Ytterån som mäter ca 80 km.  Den följer samma sträckning som rundan över Kännåsen men i stället för att svänga in mot Dille åker du vidare och tar sedan vägen mot Kattstrupeforsen och Aspåsnäset för att sedan vika ned mot Krokom. Därifrån får du cykla ett par kilometer på E14 mot Åre innan du tar av och följer skyltningen mot Nälden och sedan Vaplan och Ytterån.  Väl i Ytterån följer du sedan skyltning mot Rödön och Frösön och får en sträcka som en fin sommardag bjuder på vackra vyer mot Bydalsfjällen och där du passerar många bondgårdar. Den här rundan bjuder på en del stigningar men även några sköna utförsbackar.

Cykelutflykter

Andersöns naturreservat

Gillar du att packa cykelkorgen med fika och göra en dagstur passar det bra att cykla från Östersund ut till naturreservatet Andersön. Där finns många fina grillplatser och möjligheter till bad en varm sommardag. Från Badhusparken i centrala Östersund är det ca 19 km enkel väg och du följer cykelvägar ut till Vallsundsbron och vidare mot Orrviken och följer skyltningen till Andersön.